Wednesday 9 November 2011

Jarak Tahun Cahaya

Apakah yang dimaksudkan Jarak Tahun Cahaya ?



Riak kabut kuning yang terbentuk kerana laju bintang raksasa Zeta Ophiuchi di bahagian tengah.


Tanya: Misal lingkungan sebuah bintang berjuta-juta tahun cahaya jauhnya. Itu bererti peristiwa yang kita lihat ketika ini adalah peristiwa yang berlaku berjuta-juta tahun lalu. Berarti ada kemungkinan pada saat ini di tata suria bintang X telah muncul planet yang berpotensi menyerupai Bumi. Apakah benar?

Jawab:
Benar. Jika kita melihat sebuah bintang di langit yang jaraknya 1 juta tahun cahaya, bererti yang kita lihat adalah sinar 1 juta tahun yang lalu. Tidak usah jauh-jauh, bintang terdekat dengan Bumi, iaitu Matahari jaraknya 8 minit cahaya. Ertinya jika kita melihat matahari akan terbenam di ufuk barat, sesungguhnya matahari sudah terbenam beberapa minit yang lalu.
Jika memang si bintang terletak 2.5 bilion tahun cahaya, dan dari cahaya yang kita terima sekarang disimpulkan usia bintang tersebut 2 bilion tahun (2.5 bilion tahun yang lalu), maka pada saat ini, usia bintang tersebut adalah 4,5 bilion tahun .
Jika bintang tersebut suhu 5800 Kelvin dan mempunyai planet-planet dengan tatarajah seperti planet di tata suria kita, maka ada kemungkinan besar, di salah satu planet bintang tersebut saat 

No comments:

Post a Comment