Wednesday 30 November 2011

GEMPA BUMI

Gempa bumi adalah getaran atau gegaran yang berlaku di permukaan bumi akibat pelepasan tenaga dari dalam secara tiba-tiba yang mencipta gelombang seismik . Gempa bumi biasa disebabkan oleh pergerakan kerak bumi (lempeng bumi). Frekuensi suatu wilayah, merujuk kepada jenis dan saiz gempa bumi yang di alami selama tempoh masa. Gempa bumi diukur dengan menggunakan alat mesin seismograf .moment magnitud adalah skala yang paling biasa di mana gempa bumi berlaku untuk seluruh dunia. skala rickter adalah skala yang di laporkan oleh balai cerap seismologi negara yang di ukur pada skala besarnya tempatan 5 magnitude. kedua-dua skala yang sama selama rentang angka mereka sah. gempa 3 magnitude atau lebih sebahagian besar hampir tidak kelihatan dan besar nya 7 lebih berpotensi menyebabkan kerosakan serius di kawasan yang luas, bergantung pada kedalaman gempa. Gempa bumi terbesar bersejarah besarnya telah lebih dari 9, walaupun tidak ada batasan besarnya. Gempa bumi besar terkini besarnya 9,0 atau lebih besar adalah 9,0 magnitud gempa di Jepun pada tahun 2011 (satu Mac 2011), dan itu adalah gempa Jepun terbesar sejak pencatatan bermula. Intensitas getaran diukur pada pengubahsuaian

Pusat-pusat gempa di seluruh dunia pada tahun 1963-1998.



JENIS GEMPA BUMI

  1. Gempa bumi gunung berapi (Gunung Api); Gempa bumi ini terjadi akibat adanya aktiviti magma, yang biasa berlaku sebelum gunung berapi meletus. Apabila keaktifannya semakin tinggi maka akan menyebabkan timbulnya letupan, yang akan menimbulkan terjadinya gempabumi. Gempa bumi tersebut hanya terasa di sekitar gunung api tersebut.
  2. Gempa bumi tektonik  ; Gempa bumi ini disebabkan oleh adanya aktiviti tektonik, iaitu pergeseran lempeng lempeng tektonik secara mendadak yang mempunyai kekuatan dari yang sangat kecil hingga yang sangat besar. Gempabumi ini banyak menimbulkan kerosakan atau bencana alam di bumi, getaran gempa bumi yang kuat mampu menjalar keseluruh bahagian bumi. Gempa bumi tektonik disebabkan oleh perlepasan [tenaga] yang terjadi kerana pergeseran lempengan plat tektonik seperti layaknya gelang getah ditarik dan dilepaskan dengan tiba-tiba. Tenaga yang dihasilkan oleh tekanan antara batuan dikenali sebagai kecacatan tektonik. Teori dari tectonic plate (lempeng tektonik) menjelaskan bahawa bumi terdiri daripada beberapa lapisan batuan, sebahagian besar kawasan dari lapisan kerak itu akan hanyut dan terapung di lapisan seperti salji . Lapisan tersebut begerak perlahan sehingga berpecah-pecah dan bertembung antara satu sama lain. Hal inilah yang menyebabkan berlakunya gempa tektonik.
Peta penyebarannya mengikuti pola dan peraturan yang khusus dan menyempit, yakni mengikuti pola-pola pertemuan lempeng-lempeng tektonik yang menyusun kerak bumi . Dalam ilmu kebumian (geologi ), kerangka teori tektonik lempeng merupakan postulat untuk menjelaskan fenomena gempa bumi tektonik yang melanda hampir seluruh kawasan, yang berdekatan dengan batas pertemuan lempeng tektonik. Contoh gempa gunung berapi ialah seperti yang berlaku di Kuala Lumpur , Indonesia pada Sabtu , 27 Mei 2006 dini hari, pukul 05.54 WIB,
  1. Gempa bumi tumbukan  ; Gempa bumi ini disebabkan oleh tumbukan meteor atau asteroid yang jatuh ke bumi, jenis gempa bumi ini jarang berlaku
  2. Gempa bumi runtuhan  ; Gempa bumi ini biasanya terjadi pada daerah kapur ataupun pada daerah perlombongan, gempabumi ini jarang berlaku dan bersifat tempatan.
  3. Gempa bumi buatan  ; Gempa bumi buatan adalah gempa bumi yang disebabkan oleh aktiviti manusia, seperti letupan dinamit, nuklear atau palu yang dipukulkan ke permukaan bumi.

Lempengan tektonik gerakan global




PUNCA  TERJADINYA GEMPA  BUMI

Kebanyakan gempa bumi disebabkan dari pelepasan tenaga yang dihasilkan oleh tekanan yang dilakukan oleh kepingan yang bergerak. Semakin lama tekanan itu kian membesar dan akhirnya mencapai pada keadaan dimana tekanan tersebut tidak dapat ditahan lagi oleh pinggiran kepingan. Pada saat itulah gempa bumi akan berlaku.
Gempa bumi biasanya berlaku di sempadan plat kepingan tersebut. Gempa bumi yang paling parah biasanya berlaku di sempadan plat dikenali sebagai interplat. Gempa bumi fokus dalamkemungkinan besar berlaku kerana bahan lapisan litosfer yang tersepit ke dalam menghadapi peralihan fasa pada kedalaman lebih dari 600 km.
Beberapa gempa bumi lain juga boleh terjadi kerana pergerakan magma di dalam gunung berapi. Gempa bumi seperti itu boleh menjadi gejala akan terjadinya letusan gunung berapi. Beberapa gempa bumi (jarang namun) juga berlaku kerana menumpuknya massa air yang sangat besar di balik dam , seperti Dam Caribbean di Zambia , Afrika . Sebahagian lagi (jarang juga) juga boleh terjadi kerana suntikan atau akstraksi cecair dari / ke dalam bumi (contoh. pada beberapa pembangkit listrik tenaga panas bumi dan di Rocky Mountain Arsenal . terkini, gempa juga boleh terjadi dari letupan bahan letupan. Hal ini boleh membuat para saintis memantau ujian rahsia senjata nuklear yang dilakukan kerajaan. Gempa bumi yang disebabkan oleh manusia seperti ini dinamakan juga seismisitas terinduksi







No comments:

Post a Comment